درمان کمر درد شدید و معرفی ۵ مسکن برای درمان کمر درد

درمان کمر درد شدید

پزشکان کمر درد را با گزینه‌های مختلفی از جمله داروها، درمان‌های غیرجراحی و درمان‌های جراحی درمان می‌کنند.

داروها برای درمان کمر درد

مسکن‌هایی مثل سلکوکسیب، دیکلوفناک، ناپروکسن یا ملوکسیکام از طریق خوراکی یا روی پوست استفاده می‌شوند. داروهای ضد التهابی از طریق خوراکی برای تسکین درد و التهاب مصرف می شوند. شل کننده های عضلانی برای برخی از انواع کمر درد مزمن ناشی از تنش عضلانی. تزریق‌های ضد التهابی یا بی‌حس‌کننده برای انواع خاصی از کمر درد. مانند دردی که به‌دلیل فشار یا تحریک عصب به پایین پا می‌رسد. عوامل تعدیل کننده عصبی که بر نحوه پردازش درد توسط سیستم عصبی تأثیر می گذارد. مسکن های تجویزی برای کمر درد حاد شدید.

سایر درمان‌های کمر درد

از کیسه‌های یخ برای کمک به تسکین کمر درد و بسته‌های گرم برای افزایش جریان خون و بهبود در عضلات و بافت‌های کمر استفاده کنید. پرهیز از استراحت مطلق: فعالیت‌ها یا ورزش‌هایی که باعث درد می‌شوند را محدود کنید. به تدریج فعالیت بدنی را در حد تحمل افزایش دهید. فیزیوتراپی برای کمک به تقویت عضلات پشتیبان انجام دهید. فیزیوتراپی می‌تواند تحرک، وضعیت بدن و وضعیت قرارگیری را بهبود بخشد. تمرینات تقویتی نیز می‌تواند به کاهش درد کمک کند. قبل از شروع هر برنامه ورزشی با پزشک یا فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

تغییر سبک زندگی برای درمان کمر درد

هنگام انجام فعالیت های روزانه، مخصوصاً کارهایی که شامل بلند کردن اجسام سنگین، هل دادن یا کشیدن است، بدن خود را به درستی حرکت دهید. از هر گونه فعالیتی که باعث ایجاد یا افزایش درد می شود خودداری کنید. عادات سالمی مانند ورزش، آرامش، خواب منظم، رژیم غذایی سالم و ترک سیگار را تمرین کنید. درمان های مکمل و جایگزین ممکن است به تسکین درد کمک کند. برخی از نمونه ها عبارتند از:

دستکاری ستون فقرات و بافت های مجاور. افراد حرفه ای از دستان خود برای تنظیم و ماساژ ستون فقرات و عضلات استفاده می کنند. تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS) پالس های الکتریکی خفیفی را از طریق دستگاه و الکترودها یا پدهایی که روی پوست قرار می گیرند به اعصاب می فرستد. درمان های TENS همیشه برای کاهش درد موثر نیستند. طب سوزنی یک روش چینی است که از سوزن های نازکی استفاده می کند که ممکن است درد را در برخی از بیماران تسکین دهد.

چه دکتری کمر درد را درمان می‌کند؟

متخصصین مختلف بسته به علت کمر درد، آن را درمان می کنند:

متخصصان درد، که پزشکانی از جمله متخصص بیهوشی با آموزش تخصصی در ارزیابی، تشخیص و درمان انواع مختلف درد هستند. ( کلینیک درد مهرگان یکی از تخصصی ترین مراکز برای درمان کمر درد در ایران است )

پزشکان خانواده، متخصصین ارتوپدی که به درمان و انجام جراحی بیماری های استخوان و مفصل می پردازند. متخصصان مغز و اعصاب که اختلالات و بیماری های ستون فقرات، مغز و اعصاب را درمان می کنند. جراحان مغز و اعصاب که برای اختلالات و بیماری های ستون فقرات، مغز و اعصاب جراحی انجام می دهند. متخصصان طب فیزیکی، که اختلالات و بیماری های ستون فقرات، مغز و اعصاب را نیز درمان می کنند. روماتولوژیست‌هایی که در درمان بیماری‌های اسکلتی عضلانی و اختلالات خود ایمنی تخصص دارند. فیزیوتراپیست هایی که در حرکت و تقویت عضلات تخصص دارند.

زندگی با کمر درد

زندگی با کمر درد می‌تواند چالش برانگیز باشد. با این حال، اکثر مردم در عرض 6 هفته تسکین پیدا می کنند. به یاد داشته باشید که توصیه‌های پزشک خود را دنبال کنید. موارد زیر ممکن است مدیریت درد و بهبودی را برای شما آسان‌تر کند: تمرینات را به تدریج اضافه کنید. با پزشک خود در مورد انواع ورزش‌هایی که برای شما مناسب هستند صحبت کنید.

ممکن است فعالیت‌ها یا تمرین‌های خاصی وجود داشته باشد که باید از آنها اجتناب کنید. هنگام نشستن طولانی مدت؛ بلند شوید، حرکت کنید و مرتباً موقعیت خود را عوض کنید. کفش راحت با پاشنه کوتاه بپوشید. هنگام رانندگی در مسافت‌های طولانی، سعی کنید تکیه گاه مناسب پشت خود بگذارید. مرتباً توقف کنید، بایستید و راه بروید.

به پهلو بخوابید و یک بالش کوچک بین زانوهای خود قرار دهید. اگر تمایل دارید به پشت بخوابید، یک بالش زیر زانوهای خود قرار دهید. در صورت امکان سعی کنید از خوابیدن روی شکم خودداری کنید. سنگینی را که حمل می کنید محدود کنید. به جای حمل وسایل بیشتر در یک زمان، چند بارانجام دهید تا از حمل وزن زیاد جلوگیری کنید. به این فکر کنید که چگونه می توانید با درد کنار بیایید و با آن مقابله کنید

پیشگیری از کمر درد

ممکن است بتوانید از کمر درد ناشی از استفاده بیش از حد یا مکانیک های نامناسب بدن جلوگیری کنید. توصیه های زیر می تواند به شما کمک کند تا کمر و سبک زندگی سالمی داشته باشید: تمرینات منظمی را انجام دهید که عضلات کمر شما را قوی نگه می دارد. ورزش‌هایی که تعادل و قدرت را افزایش می‌دهند می‌توانند خطر افتادن و آسیب دیدن کمر یا شکستگی استخوان‌ها را کاهش دهند.

ورزش هایی مانند تای چی و یوگا  یا هر ورزشی که تعادل شما را به چالش می کشد، ورزش های خوبی برای هستند. به یاد داشته باشید که قبل از ورزش یا سایر فعالیت های بدنی خود را گرم کنید. یک رژیم غذایی سالم حاوی کلسیم و ویتامین D کافی داشته باشید، مواد مغذی که ستون فقرات شما را قوی نگه می دارند. وزن سالم را حفظ کنید. اضافه وزن می تواند فشار غیرضروری و آسیب زا به کمر شما وارد کند.

وضعیت بدن را خوب اصلاح کنید و از خم شدن خودداری کنید. سعی کنید هنگام نشستن یا ایستادن به یاد داشته باشید که از کمر خود حمایت کنید. تا حد امکان از بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنید. اگر جسم سنگینی را بلند می کنید، به جای کمر از عضلات پا و شکم خود استفاده کنید.