درمان غیر جراحی کمر درد چطور باعث کامه کمر درد ما می‌شود؟

هدف از درمان های پزشکی کاهش درد است، اما این درمان‌ها منبع اصلی درد را تغییر نمی‌دهند. پزشک معمولاً درمان‌های پزشکی را در کنار برنامه فیزیوتراپی یا سایر رژیم‌ها تجویز می‌کند.

تعدادی از شیوه‌های درمان غیر جراحی کمر

درمان‌های پزشکی رایج عبارتند از:

شل کننده‌های عضلانی

این دارو به عنوان یک مضعف کننده سیستم عصبی مرکزی عمل می‌کند و تحرک عضلات منقبض را افزایش می‌دهد و درد ناشی از گرفتگی یا اسپاسم عضلانی را تسکین می‌دهد. شل کننده های عضلانی هیچ نقشی در مدیریت درد مزمن ندارند.

داروهای ضد درد مخدر

داروهای مخدر ممکن است برای مدیریت درد شدید و کوتاه مدت پس از عمل جراحی استفاده شود. داروهای مخدر، که به آنها مواد افیونی یا مسکن نیز گفته می‌شود، با تضعیف سیگنال‌های ارسال شده به مغز، درک فرد از درد را تغییر می‌دهند. داروهای مخدر اغلب برای درمان دردهای شدید و کوتاه مدت مانند درد حاد بعد از عمل استفاده می‌شوند. مواد مخدر به ندرت برای درمان دردهای طولانی مدت استفاده می‌شوند، زیرا عوارض جانبی زیادی دارند و به راحتی می توانند اعتیادآور شوند.

مطالعه کنید: درمان کمر درد شدید و معرفی ۵ مسکن برای درمان کمر درد

بریس‌های پشت

بریس‌های پشتی ممکن است حمایت، ثبات، تسکین درد و کمک به روند بهبودی را فراهم کنند. برخی از بیماران متوجه می شوند که می توان از بریس کمر برای ایجاد راحتی و احتمالاً کاهش درد استفاده کرد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از بریس غیرالاستیک به سبک کرست، که به صورت روزانه استفاده می‌شود، همراه با یک برنامه تمرینی فیزیوتراپی، می‌تواند باعث تسریع بهبودی و کاهش درد شود. 1 بریس پشت نیز ممکن است بعد از جراحی کمر مفید باشد.

back brace

تزریق استروئید اپیدورال

هدف از تزریق اپیدورال تسکین موقت درد با کاهش التهاب اطراف ریشه عصبی فشرده شده که یکی از موثر ترین شیوه‌ۀای درمان غیر جراحی کمر است. این تزریق شامل یک استروئید است که مستقیماً در قسمت بیرونی کیسه دورال به نام فضای اپیدورال، که طناب نخاعی را احاطه کرده است، تزریق می شود. یک اشعه ایکس زنده، به نام فلوروسکوپی، برای هدایت سوزن به ناحیه صحیح استفاده می‌شود. هدف از تزریق، تسکین موقت درد با کاهش التهاب در اطراف ریشه عصبی فشرده شده است.

درمان غیر جراحی کمر اغلب در ترکیب با روش های دیگر استفاده می‌شود. به عنوان مثال، تزریق استروئید اپیدورال ممکن است به اندازه کافی تسکین درد کوتاه مدت را فراهم کند تا امکان پیشرفت در فیزیوتراپی را فراهم کند.

درمان‌های جایگزین

درمان های غیرپزشکی ممکن است به عنوان مراقبت های جایگزین یا تکمیلی شناخته شوند. اصطلاح «جایگزین» نباید به معنای پایین‌تر بودن باشد، اما در عوض، طبق استانداردهای پزشکی غربی سنتی نیست.

بسیاری از بیماران کمردرد را از درمان های جایگزین تسکین می دهند. گزینه های رایج عبارتند از:

دستکاری دستی

دستکاری دستی با هدف بهبود تحرک و کاهش سفتی در کمر انجام می‌شود. یک متخصص کایروپراکتیک یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی با هدف بهبود تحرک و کاهش سفتی، ناراحتی یا درد، تنظیمات فیزیکی ستون فقرات را انجام می دهد. فشارهای دستی با سرعت و نیروی متفاوت برای تنظیم ساختارهای ستون فقرات اعمال می شود. دستکاری دستی برای تسکین کمردرد در برخی افراد مشخص شده است.

طب سوزنی

طب سوزنی ممکن است در برخی موارد باعث تسکین کمر درد شود. بر اساس طب چینی باستان، طب سوزنی نقاطی را در بدن تحریک می‌کند که تصور می شود «چی» یا نیروی حیاتی بدن را اصلاح کنند. اعتقاد بر این است که چی مناسب باعث کاهش درد و ناراحتی در بدن می شود. در طول یک جلسه، سوزن های نازک به مدت حدود یک ساعت در پوست قرار می گیرند. نشان داده شده است که طب سوزنی برای برخی افراد تسکین درد قابل توجهی دارد.

ماساژ درمانی

ماساژ ممکن است به شل شدن عضلات سفت و کاهش کمر درد کمک کند که این هم یکی از موثر‌ترین شیوه‌های درمان غیر جراحی کمر است. ماساژ درمانی با اعمال بر روی کمر می‌تواند اسپاسم‌های عضلانی را که معمولاً به کمردرد کمک می‌کنند، تسکین دهد. ماساژ همچنین جریان خون را در ناحیه کمر افزایش می‌دهد که با رساندن مواد مغذی و اکسیژن به عضلات آسیب‌دیده، بهبودی را تسریع می‌کند.

مراقبه ذهنی

مدیتیشن ممکن است به کاهش درک درد و کاهش علائم افسردگی و اضطراب کمک کند.مدیتیشن ممکن است در کاهش درک درد مفید باشد و می‌تواند افسردگی، اضطراب و مشکلات خواب را که معمولاً با درد مزمن رخ می‌دهند، کاهش دهد. تکنیک‌های مراقبه‌ای برای کاهش درد شامل همه چیز از تمرین‌های تنفس عمیق تا رویکرد تمرکز تغییر یافته است.موارد فوق یک لیست جامع نیست. گزینه های درمانی بسیار بیشتری وجود دارد، از جمله گزینه های جراحی جدیدتر و کمتر تهاجمی.

کلینیک درد مهرگان یکی از با سابقه‌ترین مراکز تخصصی در حوزه درمان بدون جراحی کمر درد است که با دارا بودن پرشکانی با تجربه و متخصص می‌توانید به راحتی به این مرکز برای درمان کمر درد خود اعتماد کنید.