تماس با نماینده

02122873994

ارسال ایمیل

info@drmajidnajafi.com

0
سبد خرید شما
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

کمر درد زنان و 6 علت مهم ایجاد کمر درد

کمر درد زنان یکی از شایعترین علل درد در بانوان است

کمر درد زنان علت های مختلفی دارد. گاهی اوقات درد به دلیل وجود مشکل در ستون فقرات یا حمایت از عضلات، رباط ها و تاندون ها است. کمردرد می تواند به دلیل مشکل در قسمت دیگری از بدن باشد.

 دسته بندی کلی علل کمردرد در زنان:

رگ به رگ شدن یا کشیدگی کمر، آسیب به مهره های ستون فقرات یا اعصاب نخاعی، بیماری هایی مانند پوکی استخوان و مشکلات وابسته به دیسک کمر، آرتروز، وشرایط پزشکی مانند عفونت مثانه یا کلیه،

سایر علت های کمر درد در زنان

زنانی که مشکلات کمر دارند معمولاً در اثر یک آسیب ورزشی یا تصادف درد را تجربه می کنند. در این موارد، کمردرد به دلیل کشیده شدن عضله یا کشیدگی رباط است. حمل کوله پشتی سنگین یکی دیگر از علل کمردرد است. دخترانی که به سن بلوغ و قاعدگی می رسند به دلیل تغییرات هورمونی کمردرد را تجربه کنند. اضافه وزن یا چاقی یکی دیگر از دلایل کمردرد در زنان است.

کمردرد درزنان می‌تواند حاد و مزمن باشد. که می‌تواند درهر سنی رخ دهد. برای مثال کمردرد در خانم مسن به روند پیری اشاره دارد که منجر به تحلیل رفتن مفصل در ستون فقرات می شود.

 

مطالعه کنید : درمان کمر درد شدید و معرفی ۵ مسکن برای درمان کمر درد

 

 

 برخی از شرایط خاص که باعث کمردرد در زنان می‌شود

  1. فیبرومیالژیا

 

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا – وضعیتی همراه با درد و سفتی عضلانی که باعث کمردرد می‌شود. این بیماری با درد عضلانی همراه با سفتی، خستگی، اختلال خواب، تغییرات خلقی مانند اضطراب یا افسردگی مشخص می شود. زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به فیبرومیالژیا هستند زیرا هورمون های زنانه در احساس درد، بیشتر نقش دارند.

2. سندرم پیریفورمیس

عضله پیریفورمیس به پایین ستون فقرات متصل می شود، از باسن می گذرد و به استخوانی در بالای ران متصل می شود. یک عضله پیریفورمیس در هر طرف بدن وجود دارد و نقش مهمی در حرکت پایین بدن دارد. عصب سیاتیک بزرگ در زیر عضله پیریفورمیس قرار دارد. سندرم پیریفورمیس زمانی ایجاد می شود که این عضله به عصب سیاتیک فشار می آورد. باعث تحریک عصب سیاتیک می شود که باعث التهاب و درد می شود. سندرم پیریفورمیس زنان را بیشتر از مردان مبتلا می کند.

3. کوکسیدینیا

کوکسییدنیا درد دنبالچه است. دنبالچه آخرین بخش از ستون فقرات مهره است و وزن را تحمل می کند. کوکسیدینیا زنان را بیشتر از مردان مبتلا می کند. زنان پنج برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

دلایل درد دنبالچه در زنان:

انحطاط مفصل

صدمه زدن به دنبالچه در هنگام سقوط یا حوادث دیگر

نشستن طولانی مدت روی سطح سخت

اختلالات پزشکی

اختلالات بیشتری وجود دارد که باعث کمردرد در زنان می شود، مانند عفونت کلیه یا مثانه، اختلالات تخمدان، فیبروم رحم، عفونت لگن و غیره.

4. دیسمنوره

دیسمنوره اولیه با اولین سیکل قاعدگی شروع می شود و در طول زندگی او ادامه می یابد. دیسمنوره ثانویه، گرفتگی شدیدی است که در اواخر زندگی شروع می شود و نتیجه شرایطی مانند بیماری التهابی لگن است.

 

پریود دردناک

پریود دردناک

 

سایرعلل کمردرد در زنان

کمردرد در زنان به دلایل زیر است:

وضعیت نامناسب، مانند خم کردن یا هل دادن سر به جلو در هنگام نشستن یا ایستادن، که باعث انحراف ستون فقرات می شود.

استفاده بیش از حد یا کشیدگی عضله، معمولاً به دلیل حرکات تکراری یا بلند کردن نادرست وسایل یا کودکان

آسیب به دیسک ها، عضلات یا رباط ها

5. آرتروز

بسیاری از موارد کمردرد جدی نیستند. کشیدگی ها و رگ به رگ شدن های جزئی خود به خود بهبود می یابند. اصلاح وضعیت بدن یا انجام ورزش بیشتر برای تقویت عضلات کمر می تواند از کمردرد جلوگیری کند.

چگونه مشکلات و تغییرات هورمونی می تواند باعث کمردرد در زنان شود؟

هورمون های جنسی زنانه نقش مهمی در انواع دردهای عضلات و استخوان ها و حساسیت به درد دارند.

 

مطالعه کنید : درمان غیر جراحی کمر درد موثر است یا خیر؟

 

 

6. علل کمردرد هورمونی در زنان

  1. چرخه قاعدگی

نوسانات هورمونی حساسیت به درد را افزایش می دهد و بر عضلات تأثیر می گذارد. زنان در طول سیکل قاعدگی خود درد ارجاعی از زیر شکم به پایین کمر را تجربه می کنند.

  1. بارداری

در دوران بارداری، بدن هورمونی ترشح می کند که مفاصل و رباط های ناحیه لگن را شل می کند تا به جنین اجازه رشد دهد. تغییرات هورمونی می تواند باعث شل شدن رباط های حمایت کننده در ستون فقرات شود.

تغییرات هورمونی و فشار وارد شده بر ناحیه تحتانی کمر توسط یک نوزاد در حال رشد، از جمله استخوان دنبالچه، از علل اصلی کمردرد در زنان است.

افزایش وزن کودک در رحم منجر به تغییراتی در وضعیت بدنی می شود که به مفاصل کمر، لگن و پا فشار وارد می کند.

  1. آندومتریوز

آندومتریوز شرایطی است که در آن سلول هایی که شبیه سلول های رحم هستند در خارج از رحم رشد می کنند. سلول‌ها که مانند بافت آندومتر عمل می‌کنند، ممکن است روی لوله‌های تخمدان یا فالوپ یا در سایر نواحی حفره لگن رشد کنند. در طول چرخه قاعدگی، سلول ها متورم می شوند و باعث خونریزی می شوند که منجر به کمردرد و سایر علائم دردناک می شود.

  1. PMS (سندرم پیش از قاعدگی)

سندرم پیش از قاعدگی ترکیبی از علائمی است که زنان چند روز تا یک هفته قبل از شروع قاعدگی تجربه می کنند. علائم اغلب شامل کمردرد است.

  1. پس از یائسگی

از بین رفتن دیسک ستون فقرات پس از یائسگی تسریع می شود.

زندگی با کمردرد مزمن دشوار است، زیرا حتی ساده ترین کارها یا حرکات را دشوار می کند. برای زنان، کمردرد است. که اغلب آنها را برای ارزیابی به پزشک سوق می دهد.

درد مداوم را نباید نادیده گرفت، ممکن است به دلیل چیزی جدی تر از رگ به رگ شدن یا کشیدگی مانند سیاتیک، پارگی دیسک یا عفونت باشد. زمانی که درد حاد یا مزمن در فعالیت های زندگی اختلال ایجاد می کند، باید به پزشک  متخصص مراجعه کنید.

یک نظر اضافه کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.