علت کمر درد، 7 درمان غیر جراحی

علت کمر درد مزمن معمولاً به سن مربوط می شود، اما می‌تواند ناشی از آسیب باشد.

Back Pain

شایع ترین علت کمر درد عبارتند از:

آرتریت ستون فقرات – تحلیل تدریجی غضروف داخل ستون فقرات

تنگی کانال نخاعی – باریک شدن کانال نخاعی که ممکن است منجر به درد عصبی شود

مشکلات دیسک، مانند فتق یا برآمدگی دیسک

سندرم درد میوفاشیال – درد و حساسیت عضلانی بدون علت مشخص

در برخی موارد، تشخیص علت کمردرد مزمن دشوار است.

بیشتر مطالعه فرمایید: کمر درد ناگهانی و 8 دلیل مهم آن

مهم است که منبع درد خود را بدانید. افراد مبتلا به کمردرد نباید احساس کنند که باید برای یک عمل جراحی تهاجمی و غیر قابل برگشت، آماده شوند. عمل جراحی می تواند برای بسیاری از افراد مفید باشد، اما معمولاً آخرین راه حل پس ازگزینه های محافظه کارانه در نظر گرفته می شود.

علت کمر درد

جراحی می‌تواند ناهنجاری‌های ساختاری را که به کمردرد کمک می‌کنند اصلاح کند، اما تسکین درد را تضمین نمی‌کند و حتی ممکن است درد را بدتر کند. اگر منبع درد مشخص نیست یا قابل درمان نیست، بهترین استراتژی این است که با پزشک خود در یک برنامه مدیریت درد همکاری کنید که شدت و دفعات شعله ور شدن درد را کاهش دهد و بر اهداف عملکرد و کیفیت زندگی تمرکز کند.

درمان غیر جراحی کمر درد

برنامه فیزیوتراپی و ورزش در منزل

ورزش پایه و اساس درمان غیر جراحی کمر درد است. این یکی از اولین درمان هایی است که باید تحت هدایت پزشک و فیزیوتراپیست خود امتحان کنید. باید بدانید که یک مجموعه از تمرینات برای همه کار نمی کند.

تمرینات تجویز شده باید با علائم خاص، وضعیت و سطح راحتی شما تنظیم شوند. حفظ برنامه ورزشی منظم در خانه حتی از کاری که در طول فیزیوتراپی انجام می‌دهید مهم‌تر است. یک روتین ورزشی ثابت کلید حفظ قدرت و ثبات ستون فقرات است.

فیزیوتراپی برای کمردرد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تمرینات کششی و انعطاف پذیری

بازآموزی وضعیت بدن

تست محدودیت های تحمل درد

تمرینات هوازی

ذهن آگاهی و مدیتیشن

کمردرد هم از نظر جسمی و هم از نظر احساسی فشار وارد می کند. برای مدیریت ناامیدی، تحریک پذیری، افسردگی و سایر جنبه های روانی مقابله با درد، به یک روانشناس توانبخشی مراجعه کنید. این متخصص ممکن است مدیتیشن، یوگا و سایر استراتژی های شناختی و آرامش بخش را برای تقویت کنترل آگاهانه شما بر سیستم عصبی و پاسخ آن به فعالیت توصیه کند.

تغییر رژیم غذایی

برخی از رژیم ها بسیار التهاب زا هستند، به ویژه آنهایی که دارای چربی ترانس، قندهای تصفیه شده و غذاهای فرآوری شده هستند. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا رژیم غذایی شما می تواند به کمردرد شما کمک کند و چگونه می توانید آن را تغییر دهید.

حفظ وزن مناسب همچنین می تواند با کاهش فشار بر ستون فقرات به کاهش کمردرد کمک کند. ارجاع به متخصص تغذیه بهترین راه برای دریافت توصیه های شخصی برای استراتژی های دسترسی به غذاهای متعادل تر و ایجاد عادات غذایی است که از اهداف سلامتی شما حمایت می کند.

اصلاحات سبک زندگی، اصلی ترین درمان غیر جراحی کمر درد

راه‌های زیادی برای تطبیق و تنظیم رفتار و فعالیت شما وجود دارد که می‌تواند به طور قابل توجهی کمردرد را حتی قبل از در نظر گرفتن داروها یا روش‌ها بهبود بخشد.

به بدن خود گوش دهید. هنگام انجام کارهای سنگین استراحت کنید و یا درهنگام حمل اجسام سنگین کمک بخواهید. به فعالیت هایی که درد شما را بدتر می کند توجه داشته باشید و در صورت امکان از آنها اجتناب کنید، بیشتر فعالیت‌هایی را انجام دهید که برایتان راحت و لذت بخش است.

این نه تنها می تواند به تسکین درد شما کمک کند، بلکه از پیشرفت بیماری زمینه ای جلوگیری کند. مهم است که عادات مضر مانند سیگار کشیدن را ترک کنید زیرا ثابت شده است درد را تشدید می کند و بهبودی را به تاخیر می اندازد. قبل ازاقدام به تغییر سبک زندگی، روی یک هدف واقع بینانه تمرکز کنید که بتوانید به راحتی و به طور مداوم آن را انجام دهید.

درمان های مبتنی بر تزریق

تزریق استروئید اپیدورال، بلوک های عصبی و انواع دیگر روش های درمان غیر جراحی کمر درد در دسترس هستند. این روش‌ها زمانی در نظر گرفته می‌شوند که منبع درد مشخص باشد، و گاهی اوقات می‌توانند به رد علل خاصی در صورت عدم موفقیت درمان کمک کنند.

درمان غیر جراحی مبتنی بر تزریق

تزریق ممکن است برای مدتی درد را متوقف یا کاهش دهد، اما آنها به عنوان راه حل های طولانی مدت در نظر گرفته نمی‌شوند. هدف از درمان‌های مبتنی بر تزریق، بهبود درد و انجام فعالیت‌های ملایم مانند فیزیوتراپی و تمرینات خانگی است.

بیشتر مطالعه فرمایید: درمان خانگی کمر درد و 7 نوع درمان موثر

درمان های جایگزین

طب سوزنی، ماساژ، درمان بیوفیدبک، لیزر درمانی، تحریک الکتریکی عصب و سایر درمان‌های غیرجراحی ستون فقرات می‌توانند برای کمردرد مزمن مفید باشند. مزایای این استراتژی ها بسیار بیشتر از خطرات آنهاست، بنابراین ارزش امتحان کردن را دارند. با متخصص ستون فقرات خود در مورد درمان های جایگزینی که می تواند به شما کمک کند صحبت کنید.

درمان های دارویی

انواع داروها (خوراکی، تزریقی) برای کمک به مدیریت کمردرد استفاده می شود، از جمله داروهای ضد التهاب، شل کننده های عضلانی، داروهای ضد درد عصبی و حتی داروهای ضد افسردگی. با این حال، هر دارویی می تواند عوارض جانبی داشته باشد.

با پزشک خود همکاری کنید تا راهبردهای دارویی را که مستقیماً علت درد شما را برطرف می کند (اگر مشخص باشد) بررسی کنید. از کمترین دوز موثر را برای به حداقل رساندن عوارض جانبی دارو استفاده کنید.

داروهای اپیوئیدی به عنوان داروی خط اول برای کمردرد مزمن توصیه نمی شوند. آنها در کوتاه مدت برای درد حاد، مانند پس از یک حادثه ترومایی یا جراحی، بسیار مفید هستند، زیرا آنها به طور موقت سیگنال های درد را بدون توجه به علت اصلی درد، مانند التهاب، خاموش می کنند.

پس از بهبود مورد انتظار، مواد افیونی باید حذف شوند و داروهای غیر مخدر باید به حداکثر برسند تا به کنترل طولانی مدت درد دست یابند. استفاده طولانی مدت از مواد افیونی بسیار خطرناک است زیرا باعث وابستگی فیزیکی و ایجاد عادت می شود.