کمر درد و عفونت رحم، 6 علت مهم

رابطه بین کمر درد و عفونت رحم

رابطه بین کمر درد و عفونت رحم سوالی است که بسیاری از زنان می پرسند. زنان به خصوص پس از زایمان اغلب دچار کمر درد می شوند. این علامت نه تنها به دلیل مشکلات استخوانی و مفصلی، بلکه می تواند نشان دهنده برخی بیماری های زنان باشد.

عفونت اندام های تناسلی زنانه

هنگامی که برخی از اندام های تناسلی زنانه مانند تخمدان ها، دهانه رحم و واژن، آلوده می شوند، باعث خارش و ناراحتی در فعالیت های روزمره می شوند و می توانند منجر به اختلال شوند. افزایش ترشحات واژن، مظهر عفونت زنان است.

What’s Causing My Low Back Pain and Vaginal Discharge

علل عفونت رحم عمدتاً توسط باکتری ها و قارچ هایی مانند کاندیدا، کلامیدیا، سیفلیس و سوزاک  ایجاد می شود.

چرا عفونت رحم و زایمان باعث درد کمر می شود

زنان ، به ویژه پس از زایمان، از درد کمر رنج می برند. بارداری، زایمان، قاعدگی، تصادف و جراحت  اولین عللی هستند که زنان هنگام کمردرد به آن فکر می کنند. با این حال، کمردرد می تواند ناشی از بیماری های عفونی زنان باشد که بسیاری از زنان به ندرت درباره آن فکر می کنند یا درباره آن می دانند.

کمر درد و عفونت رحم

کمر درد و عفونت رحم و برخی از علل این درد

رابطه بین عفونت رحم و کمردرد ناشی از باکتری‌ها، قارچ‌ها

می‌دانیم که وقتی این باکتری و قارچ‌ها از طریق واژن وارد بدن می‌شوند، می‌توانند به سمت رحم حرکت کنند، نه تنها به اندام‌های تناسلی، بلکه به استخوان‌ها، مفاصل و لگن آسیب برسانند. اعصاب، باعث ایجاد علائم کمردرد می شود. علاوه بر این، برخی از بیماری های جدی زنان مانند سرطان می توانند سایر اندام های لگن را تحت فشار قرار دهند و باعث کمردرد شوند.

تشخیص علائم کمردرد ناشی از آرتروز و عفونت رحم ضروری است. کمردرد ناشی از آرتروز اغلب با علائمی مانند بی‌حسی در اندام‌ها، درد ستون فقرات همراه هست. در حالی که کمردرد ناشی از عفونت رحم، درد در ناحیه کمر، لگن و با علائمی مانند درد شکم، بی‌نظمی قاعدگی و ترشح زیاد واژن همراه است.

کمردرد می تواند نشانه برخی از بیماری های عفونی زنان باشد:

التهاب لگن:

التهاب لگن، عفونت اندام های داخل لگن شامل تخمدان ها، رحم و لوله های فالوپ است. کمردرد همراه با درد زیر شکم، خستگی، بی خوابی، تب خفیف از علائم شایع این بیماری است که در آن، زنان ممکن است گاه به گاه یا طولانی مدت کمردرد داشته باشند. درد مبهم و تیز این بیماری اغلب با اسپوندیلوآرتریت اشتباه گرفته می شود. التهاب لگن در صورت عدم درمان می تواند مزمن شود و باعث ایجاد کمردرد مداوم، همراه با درد زیر شکم، ترشح زیاد واژن و حتی باعث ناباروری شود.

درمان کمر درد شدید و معرفی ۵ مسکن برای درمان کمر درد

افتادگی رحم:

ضربه، زایمان، نارسایی تخمدان و … می تواند باعث شود که رحم دیگر در موقعیت اصلی خود قرار نگیرد. افتادگی رحم باعث کمردرد شدید بخصوص در هنگام رابطه جنسی می شود. این بیماری همچنین دارای برخی علائم همراه دیگر مانند درد زیر شکم، مشکل در دفع ادرار و مدفوع و ترشح زیاد واژن است.

واژینیت:

واژینیت یا همان عفونت واژن در صورت عدم درمان، می تواند منجر به عفونت رحم شود که علامت اصلی آن کمردرد است، علاوه بر این، میتواند همراه با درد زیر شکم، درد حین رابطه جنسی، احساس درد در حین ادرار کردن، بی نظمی قاعدگی، ترشح زیاد واژن به طوریکه ترشحات، رنگ غیر طبیعی، بوی ماهی و بوی ناخوشایند دارند.

فیبروم های رحمی:

فیبروم های رحمی شامل تومورهای منفرد یا چندگانه با اندازه کوچک یا بزرگ هستند. فیبروم رحمی، یک بیماری خطرناک زنانه است که باعث کمردرد، درد حین رابطه جنسی، یبوست، تکرر ادرار کردن و خونریزی غیرطبیعی در قاعدگی می‌شود.

کیست تخمدان:

کیست تخمدان بیماری است که در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع می تواند عوارض بسیار خطرناکی را به همراه داشته باشد. کمردرد همراه با درد شکم، سوزش در حین رابطه جنسی، خونریزی واژینال، حالت تهوع مکرر، حتی توده قابل لمس در شکم از نشانه های اصلی این بیماری است.

سرطان دهانه رحم:

کمردرد یکی از علائم اصلی سرطان دهانه رحم است، این بیماری با خونریزی واژینال، ترشحات واژن و ترشحات با رنگ و بوی نامتعارف همراه است.

پیشگیری ازعفونت رحم که باعث کمردرد می شود

کمردرد ناشی از بیماری‌های عفونی زنان از جمله عفونت رحم در صورت عدم درمان برای مدت طولانی می توانند باعث ناراحتی های زیادی در فعالیت های روزمره، زندگی زناشویی، باروری، مشکلات غدد درون ریز می‌شود. همچنین عواملی مانند سلامت جسمی و روانی زنان، زمان و هزینه زیادی را برای درمان می طلبد.

هنگام تشخیص کمردرد همراه با علائم غیرطبیعی تناسلی، زنان باید برای معاینه اولیه و درمان به موقع به مراکز درمانی مراجعه کنند.

علاوه بر این، برای کاهش کمردرد ناشی از بیماری های عفونی زنان باید به اطلاعات زیر توجه داشته باشند:

تغذیه مناسب داشته باشید، به طور منظم ورزش کنید، نشستن زیاد در یک حالت، انجام کارهای سنگین و پوشیدن زیاد کفش پاشنه بلند را محدود کنید. به تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی به خصوص در دوران قاعدگی و پس از زایمان توجه کنید. از محلول بهداشتی مناسب واژن استفاده کنید، از دوش واژینال خودداری کنید. ماساژ ملایم کمر، تخت راحت، نه خیلی سفت و نه خیلی نرم به منظور محدود کردن ضربه روی ستون فقرات و کمر مناسب است.

نظارت بر سلامت زنان و معاینه دوره ای برای غربالگری و تشخیص به موقع بیماری ها. با مشاهده علائم کمردرد همراه با برخی علائم غیرمعمول دیگر مانند درد زیر شکم، اختلالات قاعدگی، ترشحات واژن و غیره، زنان باید برای معاینه اولیه به مراکز درمانی مراجعه کنند، زیرا ممکن است این علائم نشان دهنده برخی از بیماری های عفونی زنان مانند عفونت رحم، التهاب لگن، التهاب دهانه رحم، فیبروم یا کیست تخمدان و سرطان دهانه رحم است.