تماس با نماینده

02122873994

ارسال ایمیل

info@drmajidnajafi.com

0
سبد خرید شما
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

کمر درد ناگهانی و 8 دلیل مهم آن

علت کمر درد ناگهانی

– گاهی اوقات، دقیقا می دانید که چرا کمرتان درد می کند. شاید چیزی را به طرز ناخوشایندی بلند کرده و بلافاصله درد را احساس کرده باشید.

 

ستون فقرات کمری که در قسمت پایین کمر شما قرار دارد، نقش مهمی در تحمل وزن بالای بدن شما ایفا می کند. همچنین مسئول حرکات روزمره مانند خم شدن، گشتن و هماهنگی عضلات در لگن و پاها است. به دلیل استفاده زیاد، استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، رباط‌ها، دیسک‌ها و اعصابی که در ستون فقرات کمری هستند، مستعد آسیب و ساییدگی در طول زمان می‌باشند و باعث ایجاد درد در ناحیه کمر می‌شوند.

Back pain

علائم کمردرد ناگهانی عبارتند از:

 

درد مبهم در لگن

اسپاسم یا گرفتگی عضلات

درد شدید و گزگز که از ناحیه کمر شروع می‌شود و به پایین پا می‌رسد (که به عنوان سیاتیک نیز شناخته می‌شود)

دردی که با نشستن بدتر می شود و در حین راه رفتن به سرعت بهبود می یابد

دردی که در صبح بدتر می شود

درمان کمر درد شدید و معرفی ۵ مسکن برای درمان کمر درد

به طور معمول، یک فرد ترکیبی از این علائم را تجربه می کند. درد می تواند به طور ناگهانی یا در طول زمان ایجاد شود. کمردرد  گاهی اوقات شعله ور می شود. اما به طور کلی با گذشت زمان به تدریج بدتر می شود.

 

علاوه بر این، علائم کمردرد می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد.

شایع ترین علل کمردرد، کشیدگی یا رگ به رگ شدن است

چه متوجه آن شوید یا نه، ستون فقرات کمری شما در طول روز کار می‌کند.

 

در میان تمام این کارها و حرکت ها، رگ به رگ شدن یا کشیدگی کمر می تواند ناشی از یک آسیب حاد باشد. مانند یک آسیب دیدگی هنگام زمین خوردن، بلند کردن چیزی خیلی سنگین یا ورزش کردن. رگ به رگ شدن یا کشیدگی نیز می تواند در طول زمان به دلیل حرکات تکراری یا وضعیت نامناسب ایجاد شود.

 

کشیدگی عضله

 

یا رگ به رگ شدن رباط شایع ترین علل کمردرد است. این مشکل ممکن است جدی باشد. ممکن است از چند روز تا بهبودی یا حداکثر چند ماه طول می کشد.

 

کشیدگی عضله یکی از شایعترین علل کمر درد ناگهانی است

کشیدگی عضله یکی از شایعترین علل کمر درد ناگهانی است

پزشک به شما در تعیین دوره خودمراقبتی کمک می‌کند که به بهبود کمردرد شما می‌شود.

درمان انقباض عضله کمر یا کشیدگی رباط کمر نسبتاً ساده است و شامل داروهای ضد درد و ضد التهاب، شل‌کننده‌های عضلانی، یخ برای کمک به کاهش التهاب، گرما برای بهبودی، و اجتناب از فعالیت‌های شدید تا زمان کاهش درد می‌باشد.

اگر کمردرد شما با وجود درمان ادامه پیدا کرد، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که سایر علل کمردرد را در نظر بگیرید.

علل شایع کمردرد مزمن

کمردرد مزمن کمتر به دلیل آسیب به عضلات و رباط ها و بیشتر به دلیل مشکلات دیسک کمر، اعصاب، مفاصل یا مهره ها ایجاد می شود. چندین علت بالقوه برای درد مزمن در ناحیه کمر وجود دارد.

به طور کلی، استئوآرتریت (شایع ترین نوع آرتریت) و بیماری دژنراتیو دیسک (ساییدگی و پارگی طبیعی دیسک های ستون فقرات) علت اصلی بسیاری از انواع کمردرد مزمن است. با این حال، کمردرد می تواند ناشی از ضربه های ناشی از تصادف و استرس حاد باشد.

فتق دیسک

هر دیسک از یک پوسته بیرونی و یک ژل داخلی تشکیل شده است.

فتق دیسک کمر زمانی اتفاق می‌افتد که ژل داخلی یکی از پنج دیسک در ستون فقرات کمر می‌لغزد یا از پوست بیرونی خارج می‌شود. ژل داخلی بر روی اعصاب اطراف فشار می‌آورد و باعث درد می‌شود. این لغزش می تواند به دلیل ضربه یا ساییدگی تدریجی ناشی از افزایش سن باشد.

آسیب مفصل فاست

 

آسیب مفصل فاست

آسیب مفصل فاست

 

مفاصلی که پنج مهره تشکیل دهنده کمر شما را به هم متصل می کنند، به نام مفاصل فاست، بارهای زیادی از نیروی فشاریی را تجربه می کنند. با گذشت زمان، آرتروز غضروف در مفاصل فاست شما می تواند منجر به کمردرد شود.

 

چه به دلیل وضعیت بدنی نامناسب چه به دلیل استفاده بیش از حد مکرر، آسیب مفصل فاست به دلیل آرتروز ایجاد می شود. ای آسیب می تواند منجر به التهاب، سفتی، اسپاسم عضلانی و درد شود. علاوه بر این، هنگامی که آسیب به مفصل فاست با عصب مجاور برخورد کند، می تواند منجر به سیاتیک شود.

 

شکستگی مهره

شکستگی ستون فقرات زمانی اتفاق می‌افتد که یک مهره در ستون فقرات کمری به داخل خود فرو می‌رود. این موضوع به دلیل پوکی استخوان است، اما می‌تواند نتیجه ضربه نیز باشد.

 

این فرورفتگی می تواند باعث درد شدید شود. افرادی که از شکستگی مهره کمر رنج می برند اغلب درد ناگهانی و محدودیت تحرک ستون فقرات را تجربه می کنند.

 

درمان غیر جراحی کمر درد و 9 روش موثر

 

تنگی کانال نخاعی

تنگی ستون فقرات کمری زمانی رخ می‌دهد که کانال نخاعی در قسمت پایین کمر باریک می‌شود و به ریشه‌های عصبی مجاور فشار وارد می‌کند. تنگی کانال نخاعی می تواند ناشی از تشکیل خارهای استخوانی، ضخیم شدن رباط مجاور یا تخریب دیسک کمر یا مفصل باشد.

 

وقتی ریشه های عصبی فشرده می شوند، می تواند بسیار دردناک باشد.  تنگی ستون فقرات نه تنها باعث کمردرد می شود، بلکه می تواند منجر به سیاتیک شود. سیاتیک دردی است که به اندام تحتانی تیر می‌کشد.

سر خوردگی مهره

اگر مهره کمری به سمت جلو بلغزد، نیروی فشاری زیادی روی دیسک کمری که دو مهره را از هم جدا می‌کند وارد می‌کند. دیسک کمر خراب می شود. این امر می تواند باعث کمردرد شود. علاوه بر این، اگر دیسک کمر دهیدره شود، می تواند منجر به فشرده شدن عصب و سیاتیک شود.

 

 

اسکولیوز

ستون فقرات شما دارای یک انحنای طبیعی است که وقتی از پهلو به آن نگاه کنید، شکل S به خود می گیرد.  با این حال، اگر وقتی از پشت به ستون فقرات شما منحنی می شود، به آن اسکولیوز می گویند.اسکولیوز یک تغییر شکل ستون فقرات است که می تواند منجر به کمردرد شود.

 

زمانی که ستون فقرات انحنای نامناسبی پیدا می کند، احتمال از بین رفتن مفاصل و دیسک های کمر بیشتر می شود. در اکثر موارد، اسکولیوز نیازی به درمان ندارد. اما انحنای شدید می‌تواند فشار قابل توجهی بر کمر وارد کند و منجر به درد شود.

 

چه زمانی برای درمان کمردرد به متخصص مراجعه کنید

اگر کمردردی دارید که به استراحت پاسخ نمی‌دهد، وقت آن است که به یک متخصص ستون فقرات مراجعه کنید.

 

یک متخصص ستون فقرات یک معاینه فیزیکی و همچنین یک یا چند اسکن تصویربرداری برای تشخیص علت اصلی کمردرد انجام خواهد داد. بسته به علت درد، درمان انجام خواهد شد.

کمردرد حاد اغلب به دلیل آسیب ناگهانی به عضلات و رباط های حمایت کننده از کمر ایجاد می شود. درد ممکن است ناشی از اسپاسم عضلانی یا کشیدگی یا پارگی در عضلات و رباط ها باشد.

 

علل کمردرد ناگهانی عبارتند از:

 

شکستگی های فشاری به ستون فقرات ناشی از پوکی استخوان

سرطان ستون فقرات

شکستگی استخوان ستون فقرات

اسپاسم عضلانی

پارگی یا فتق دیسک

سیاتیک

تنگی کانال نخاعی (تنگی کانال نخاعی)

انحنای ستون فقرات (مانند اسکولیوز یا کیفوز)، که ممکن است ارثی باشد و در کودکان یا نوجوانان دیده شود.

کشیدگی یا پارگی عضلات یا رباط های پشتیبان

 

یک نظر اضافه کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.