تفاوت کمر درد با سیاتیک، 3 فرق عمده

کمردرد شایع است. این بیماری به قدری گسترده رخ می دهد که 85 درصد افراد در مقطعی از زندگی خود از آن رنج می برند. تفاوت کمر درد با سیاتیک یکی از چالشهای بیماران و پزشکان است. تشخیص و درمان دقیق آن اغلب مشکلی دشوار است، زیرا علل اغلب متفاوت‌تر از علائم به نظر می‌رسند.

چگونه تفاوت کمر درد با سیاتیک را بفهمیم؟

مشکلات مربوط به عصب سیاتیک باعث ایجاد وضعیتی به نام رادیکولوپاتی کمری می شود. اگرچه شاید بیشتر با نام رایج آن سیاتیک شناخته شود. بسیاری هستند که از «سیاتیک» و «کمر درد» به جای یکدیگر استفاده می کنند، اما اغلب نادرست است. برخی از کارشناسان گمان می کنند که تنها 2 درصد از مبتلایان به کمر درد ممکن است واقعاً سیاتیک داشته باشند.

وقتی درد دارید نیاز به مشاوره با یک پزشک مجرب دارید. پزشکان متخصص کلینیک درد مهرگان آماده کمک هستند به شما کمک کنند. هم بلافاصله و هم در حین انجام این وضعیت. در صورت نیاز به تسکین کمر درد مداوم با دکتر مجید نجفی متخصص درد تماس بگیرید.

علائم کمردرد

احساس درد در کمر می تواند با طیف وسیعی از علائم عصب سیاتیک مقایسه شود. درد می‌تواند تند، تیرکشنده و سوزان باشد، یا می‌تواند به یک درد مبهم دائمی تبدیل شود.

درد  اغلب در امتداد مسیر عصبی تیر می کشد. این یک احساس است و همیشه به صورت درد نیست. بیمار ممکن است بی حسی یا سوزن سوزن شدن را به تنهایی یا در ترکیب با یکدیگر و با علائم درد احساس کند.

علائم سیاتیک معمولاً فقط در یک طرف ظاهر می شود. ممکن است هر دو طرف به طور همزمان تحت تأثیر قرار گیرند، اما این بسیار نادر است.

ایجاد حس بد در باسن و پشت ران معمول است. عصب در قسمت بالای زانو به دو قسمت منشعب می شود و هر دو شاخه به سمت پا امتداد می یابد. بنابراین علائم را تا پایین پاهای خود تجربه می‌کنید.

با این حال، هیچ یک از این علائم سیاتیک منحصر به این بیماری نیست. مشکلات کمر دیگری نیز وجود دارد که علائم عصب سیاتیک را تقلید می کند، بنابراین خود تشخیصی همیشه دقیق نیست.

کمردرد و پا درد غیر سیاتیک

درد واقعی عصب سیاتیک ناشی از فشار یا تحریک یک یا چند عصب از پنج عصب است که از ستون فقرات بیرون می آیند و عصب سیاتیک را تشکیل می دهند. شایع ترین علت سیاتیک فتق دیسک در ناحیه کمری ستون فقرات است.

دردی که شبیه سیاتیک است ممکن است عصب سیاتیک را درگیر کند. اما نقطه فشار عصب در قسمت پایین کمر نخواهد بود. در واقع، علائم شما بیشتر در پاها هستند. این شرایط شامل مشکلات مفصل ستون فقرات بالای کمر، مشکلات مفصل ساکروایلیاک و سندرم پیریفورمیس است.

بیشتر مطالعه بفرمایید: درمان کمر درد شدید و معرفی ۵ مسکن برای درمان کمر درد

کمردرد محوری

شایع ترین علت مشکلات کمر درد محوری نامیده می شود. با این حال، این یک وضعیت خاص نیست و منبع مشترکی نیز ندارد. در مقایسه با درد سیاتیک که از اعصاب منشا می گیرد، کمردرد محوری مکانیکی و غیر اختصاصی است. به طور معمول، احتمالاً با استراحت نیز برطرف می شود.

کمردرد محوری هیچ علامتی در پا ندارد. درد و ناراحتی شما در قسمت پایین کمر باقی می ماند. ممکن است کمردرد محوری را «درد عضلانی» ناشی از فشار بیش از حد تصور کنید. احتمالاً ظرف چند روز پس از شروع درد، احساس بهتری خواهید داشت.

در حالی که بسیاری از موارد کمردرد از هر نوع خود به خود برطرف می‌شوند. اما می‌توانند در روال روزانه شما اختلال ایجاد کنند.

کمر درد با سیاتیک، بستگی به شرح حال، معاینه، تصویر برداری و قضاوت پزشک مشخص می شود

پزشکان کلینیک درد مهرگان در خدمت شما هستند

با متخصصان درد کلینیک درد مهرگان از طریق تماس با درمانگاه تماس بگیرید. دکتر مجید نجفی و تیمش می توانند به درمان مشکل کمر شما کمک کنند. برای گرفتن وقت ملاقات امروز تماس بگیرید.

اصطلاح کمر درد را می توان برای توصیف طیف وسیعی از علائمی استفاده کرد.این درد از کشیدگی عضلانی یا آسیب به ساختارهای استخوانی یا اعصاب در امتداد ستون فقرات رخ می دهد. سیاتیک نوع بسیار خاصی از درد است که از طولانی‌ترین عصب بدن، عصب سیاتیک ساطع می‌شود. سیاتیک به طور مشخص در قسمت پایین کمر، باسن و پایین ساق پا و یا پا احساس می‌شود و معمولاً در یک طرف بدن رخ می‌دهد.

در اینجا، دکتر مجید نجفی، متخصص درد برجسته، تفاوت بین سیاتیک و کمردرد و گزینه‌های طولانی مدت برای درمان سیاتیک را توضیح می‌دهد.

سیاتیک چیست؟

سیاتیک دردی در ساق پا است که به دلیل ناهنجاری عصب سیاتیک در نقطه‌ای از مسیر خود در حین خروج از ستون فقرات و حرکت به سمت پا به وجود می‌آید. معمولاً علت فشار بر روی عصب در نقطه ای است که به دلیل فشار ناشی از فتق دیسک یا رشد بیش از حد استخوان، خار به نام استئوفیت، کانال نخاعی را ترک می کند. درد سیاتیک در قسمت خلفی ساق پا احساس می شود. معمولاً اصطلاح سیاتیک به معنای درد ناشی از هر یک از اعصاب ستون فقرات تامین کننده پا مانند عصب فمورال است که باعث ایجاد درد در توزیع متفاوت می شود.

چگونه با کمردرد مقایسه می شود؟

کمردرد دقیقاً در آن است که در پشت قرار دارد و نه در ساق پا که به عنوان درد عصب محیطی شناخته می شود و اغلب به آن سیاتیک می گویند.

چگونه می توانم تفاوت کمر درد با سیاتیک را تشخیص دهم؟

کمردرد اغلب با درد در ساق ناشی از فشار دادن یکی از اعصاب پشت اما تامین کننده پا پیچیده می شود. اگر ناراحتی در قسمت پایین کمر، مرکزی یا یک طرفه وجود داشته باشد و با علائم ساق مانند درد در ساق پا، بی حسی، سوزن سوزن یا ضعف همراه باشد، منشأ علائم احتمالاً کمر است. علت دژنراتیو یا تغییر ساییدگی در بافت ها، معمولاً دیسک مهره است. برای آزمایش آن در خانه اینگونه است. می توانید به پشت دراز بکشید و از یکی از دوستان خود بخواهید تا پای دردناک را در هوا تا 90 درجه بالا بیاورد. اگر علت در ناحیه کمر باشد، باعث درد پا می شود. روش دیگر، بایستید و سعی کنید برای آزمایش علامت، به سمت جلو خم شوید تا کف را لمس کنید.

بیشتر مطالعه بفرمایید: درمان غیر جراحی کمر درد و 9 روش موثر

اگر علائم شدید باشد چه؟ آیا می تواند Cauda Equina باشد؟

علائم Cauda Equina به طور کلاسیک شامل کمردرد، درد دو طرفه ساق پا، اختلال در جریان ادرار همراه با بی اختیاری و به طور مشابه بی اختیاری روده است. همچنین، بی حسی در ناحیه کشاله ران یا نشستن به نام ناحیه زینی وجود دارد. با این حال، اگر به سندرم دم اسب مشکوک باشید، باید فوراً به دنبال ارزیابی پزشکی متخصص باشید. تشخیص این بیماری به ندرت ساده است و نیاز به اسکن دارد. با این حال رایج نیست.

چگونه می توانم سیاتیک را در خانه مدیریت کنم؟

سیاتیک را می توان در خانه با مسکن های ساده، گرمای حمام و یک بطری آب گرم در پشت درمان کرد. برخی افراد یخ یا دستگاه های تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) را مفید می دانند. راه رفتن یا دراز کشیدن به جای نشستن یا ایستادن از نظر علائم راحت تر است.

راه حل های طولانی مدت برای درمان سیاتیک چیست؟

اگر درد ادامه داشت و نیاز به درمان وجود داشت، گزینه‌ها عبارتند از دارو از پزشک متخصص، فیزیوتراپی، درمان تزریقی به عنوان یک مورد روزانه در بیمارستان، یا جراحی اگر با معاینه بالینی و اسکن پشتیبانی شود.

هم درد کمر و هم درد سیاتیک در ستون فقرات کمری (ناحیه پایینی پشت) رخ می‌دهد. کمردرد اغلب یکی از علائم اصلی سیاتیک است. اما می تواند خود به خود نیز رخ دهد، زیرا می تواند ناشی از سایر مشکلات ستون فقرات نیز باشد.

تفاوت بین درد سیاتیک و کمردرد

اصطلاح سیاتیک به مجموعه‌ای از علائم اشاره دارد که زمانی که عصب سیاتیک تحت فشار قرار می‌گیرد. اغلب به دلیل فتق دیسک یا فشار ستون فقرات رخ می‌دهد. این عصب ضخیم‌ترین و طولانی‌ترین عصب بدن ما است که از قسمت تحتانی کمر، پایین باسن و پشت پا گسترش می‌یابد. با توجه به اینکه از قسمت پایین بدن نیز عبور می کند، گاهی اوقات می تواند منجر به درد پا  شود.

درد عصب سیاتیک نوعی درد است که منحصراً به عصب سیاتیک نسبت داده می‌شود. اغلب می‌تواند با علائم مشخص دیگری مانند بی‌حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف در ناحیه کمر همراه باشد. اگر فشار شدید باشد، می‌تواند به علائم دردناک ساق نیز منجر شود.

از سوی دیگر، کمردرد می‌تواند ناشی از سیاتیک باشد. اما شرایط دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد آن شود. مانند نشستن یا ایستادن طولانی‌مدت بدون حمایت کافی از کمر، تحمل وزنه‌های سنگین، انجام کارهای تکراری. خم کردن شدید ستون فقرات، کشیدگی عضلانی، تنگی کانال نخاعی، اختلال عملکرد مفصل نخاعی یا حتی سندرم پیریفورمیس از این دست کارهاست.

در برخی موارد، کمردرد می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن نیز گسترش یابد و منجر به مشکلاتی در لگن و به‌ویژه مفاصل ساکروایلیاک یا تاج‌های ایلیاک شود.

درمان

کمردرد پس از مدتی بدون هیچ مداخله‌ای خود به خود از بین می‌رود. اما سیاتیک ممکن است سرسخت‌تر باشد و باعث تشدید دوره‌های تشدید شود. سیاتیک همیشه وجود ندارد، اما تمایل دارد در یک دوره طولانی بیاید و از بین برود.

برای تسکین یا کاهش درد، گزینه‌های طبیعی و غیرتهاجمی خاصی وجود دارد که می‌توانید در خانه امتحان کنید، مانند:

استفاده از بطری آب گرم روی ناحیه دردناک برای افزایش جریان خون.

اگر استفاده بیش از حد از عضله دلیل درد شما باشد، به کمر خود استراحت دهید.

از طرف دیگر، اگر کمرتان سفت است یا قدرت لازم برای حمایت از قسمت بالایی بدنتان را ندارد، می‌توانید فیزیوتراپی و ورزش کنید.

یک راه حل بهتر، درمان رفع فشار ستون فقرات با پشتیبان ستون فقرات است. فورزش تقویت عضلات کمر انجام دهید. داخل استخر در عمقی که بین ناف تا سینه های شما باشد پیاده روی کنید. این روش درمانی غیر تهاجمی همچنین ستون فقرات شما را کشیده، فضای طبیعی بین مهره‌ها را باز می‌کند.