تماس با نماینده

02122873994

ارسال ایمیل

info@drmajidnajafi.com

0
سبد خرید شما
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

درمان کمر درد و 6 روش موثر درمان درد کمر

درمان کمر درد به صورت کامل ممکن است یا خیر؟

کمر درد یکی از شایعترین بیماریهای انسان است. علیرغم شیوع زیاد این مشکل، درمان کمر درد چالشی و بحث برانگیز است. درمان از استراحت و مصرف مسکنهای ساده شروع می شود. با فیزیوتراپی و تزریق اپیدورال ادامه پیدا می کند.در صورت عدم بهبود جراحی مطرح می شود.

 

علل کمردرد

کمردرد را می توان به دو صورت تقسیم کرد: کمردرد اختصاصی و کمردرد غیر اختصاصی.

 

کمر درد خاص

گاهی اوقات ممکن است علت خاصی برای کمردرد شما وجود داشته باشد. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد.

لغزش (فتق) دیسک. این بدان معناست که یکی از دیسک‌های بین مهره‌های شما از شکل خارج شده و بر روی اعصاب نخاعی اطراف آن فشار می‌آورد. این یک علت شایع سیاتیک است.
شکستگی – ترک یا شکستگی در یکی از مهره های شما. این می تواند پس از ضربه به ستون فقرات، یا اگر پوکی استخوان (بیماری که استخوان های شما را ضعیف می کند) اتفاق بیفتد.
درد مفاصل صورت. این درد در یکی از مفاصلی است که استخوان های ستون فقرات شما را به هم متصل می کند.
کمردرد التهابی. این می تواند ناشی از شرایطی مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان باشد که باعث التهاب در مفاصل و رباط های ستون فقرات می شود.
گاهی اوقات ممکن است مشکلاتی را در سایر اندام های بدن مانند کلیه ها، لوزالمعده یا روده مانند کمردرد احساس کنید. و گاهی اوقات، یک بیماری جدی تر، مانند عفونت یا سرطان، می تواند باعث درد در ناحیه کمر شود. این موارد دلایل کمتری برای کمردرد هستند.

کمر درد غیر اختصاصی

این بدان معناست که هیچ دلیل خاصی برای کمردرد شما پیدا نمی شود. این تا حد زیادی شایع ترین نوع کمردرد است. این اغلب در نتیجه یک فشار ساده عضلات، تاندون ها یا رباط های اطراف کمر شما است. اما می تواند به طور قطعی سخت باشد.

شاید همیشه نتوان گفت دقیقاً چه چیزی باعث کمردرد شما شده است. اما موارد خاصی وجود دارد که می تواند خطر شما را افزایش دهد. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

بلند کردن اجسام سنگین یا نامناسب
چاق بودن
غیر فعال بودن
داشتن یک شغل سخت، یا استرس ناشی از کار
ایستادن برای مدت طولانی
افسرده بودن

 

علائم کمر درد

علائم کمردرد می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. ممکن است ناگهان اتفاق بیفتد، شاید بعد از اینکه چیز سنگینی را بلند کردید یا طوری حرکت دادید که کمر شما آسیب دیده است. یا ممکن است به تدریج در طول زمان یا بدون دلیل روشن ظاهر شود. برخی از افراد دردی مبهم در پشت خود دارند، در حالی که برخی دیگر آن را بیشتر به عنوان درد پارگی یا سوزش توصیف می کنند. ممکن است برخی چیزها درد را بدتر کنند و چیزهای دیگر به تسکین آن کمک کنند. درد می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

اگر سیاتیک دارید، درد می‌تواند از پشت یا باسن به پایین ساق پا گسترش یابد، گاهی اوقات تا پا یا انگشتان پا.

 

جستجوی کمک برای درمان کمر درد

ممکن است برای کمردرد نیازی به کمک گرفتن از یک متخصص سلامت نداشته باشید. اکثر مردم متوجه می شوند که کمردرد آنها به خودی خود در عرض چند هفته بهبود می یابد. اما اگر بعد از دو تا سه هفته بهبودی حاصل نشد یا درد بدتر شد، با پزشک عمومی یا فیزیوتراپیست مشورت کنید. همچنین اگر کمردرد شما را از انجام فعالیت‌های معمولی باز می‌دارد یا بیش از شش هفته ادامه می‌یابد، ارزش دارد که به دنبال کمک باشید.

فیزیوتراپیست ها اغلب بهترین موقعیت را برای کمک به کمردرد دارند. در برخی مناطق، ممکن است بتوانید خود به یک فیزیوتراپیست در NHS مراجعه کنید، در حالی که در برخی دیگر نیاز به ارجاع از طریق پزشک عمومی دارید. همچنین می توانید هزینه فیزیوتراپی خصوصی را پرداخت کنید.

شرایطی وجود دارد که همیشه باید برای کمردرد فوراً به پزشک مراجعه کنید. این موارد شامل اگر:

بی حسی یا سوزن سوزن شدن در اطراف پایین یا اندام تناسلی خود دارید
شما نمی توانید مثانه یا روده خود را کنترل کنید (هنگامی که ادرار می کنید یا مدفوع می کنید)
هنگام راه رفتن بی ثبات هستید، یا پاها یا پاهایتان احساس ضعف می کنند، کمردرد شدید و ناگهانی دارید
شما در یک تصادف بزرگ مانند تصادف یا سقوط قرار گرفته اید
شما پوکی استخوان دارید
یک تغییر شکل قابل مشاهده در پشت شما وجود دارد
درد در هنگام دراز کشیدن یا در طول شب ادامه می یابد و خواب شما را مختل می کند
سابقه سرطان دارید یا اخیراً عفونت باکتریایی داشته اید
شما همچنین تب، لرز یا کاهش وزن غیرقابل توجیه دارید
اینها می توانند نشانه مشکلات جدی تری باشند.

 

تشخیص کمر درد

فیزیوتراپیست یا پزشک عمومی شما معمولاً می تواند کمردرد را از روی علائم و با معاینه شما تشخیص دهد. آنها می خواهند رد کنند که آیا مشکل اساسی وجود دارد که می تواند باعث درد شما شود.

فیزیوتراپیست یا پزشک عمومی شما سوالات زیادی در مورد کمردرد از شما خواهد پرسید. اینها ممکن است شامل زمان شروع، میزان بد بودن و اینکه آیا چیزی وجود دارد که آن را بهتر یا بدتر می کند، باشد. آنها ممکن است به پشت شما فشار بیاورند تا ببینند آیا حساسیتی وجود دارد یا خیر و هرگونه تغییر شکل را بررسی کنند. ممکن است از شما بخواهند که در اطراف خود حرکت کنید تا ببینند آیا در خم شدن یا باز کردن کمر خود مشکل دارید یا خیر.

معمولاً آزمایشات بیشتر کمکی نمی کند. اما اگر علائم شما نشان دهنده یک مشکل اساسی باشد، پزشک عمومی ممکن است آزمایشاتی از جمله:

اشعه ایکس
یک اسکن MRI
آزمایش خون
آنها همچنین ممکن است شما را برای بررسی های بیشتر به یک متخصص ارجاع دهند.

 

خود درمانی برای درمان کمر درد

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کمک به تسکین کمردرد و بهبود سریعتر خود انجام دهید. مهمترین چیز این است که فعال باشید و سعی کنید در مورد مدیریت درد خود مثبت بمانید.

 

فعال نگه داشتن برای درمان کمر درد

اگر کمردرد دارید، ممکن است احساس کنید که نباید زیاد کار کنید، یا ورزش ممکن است آن را بدتر کند. اما در واقع، فعال ماندن به شما کمک می کند تا سریعتر از کمردرد بهبود پیدا کنید. استراحت بیش از حد می تواند مفاصل شما را سفت و ماهیچه های شما را ضعیف کند، که می تواند خطر ابتلا به مشکلات طولانی مدت را افزایش دهد. فعال نگه داشتن عضلات اطراف ستون فقرات شما را قوی نگه می دارد و پشت شما را تحرک می کند. ورزش منظم می تواند مواد شیمیایی به نام اندورفین را آزاد کند که می تواند باعث ایجاد احساس بهتر در شما شود.

برای حرکت نیازی نیست تا زمانی که بدون درد باشید صبر کنید. ممکن است در ابتدا وقتی در حال حرکت هستید کمی درد داشته باشید، اما این به معنای مضر بودن آن نیست. اگر به آرامی شروع کنید و بتوانید هر دردی را تحمل کنید، باید متوجه شوید که شروع به بهبود می کند. تا زمانی که فعال هستید، واقعاً مهم نیست که چه کاری انجام می دهید. بهتر است فقط ورزشی را انتخاب کنید که از آن لذت می برید. مثال های خوب شامل پیاده روی، شنا و یوگا است. اگر هنگام ورزش دچار درد شدید (که نمی توانید با آن کنار بیایید)، باید آن را متوقف کرده و با پزشک مشورت کنید. اگر علائمی مانند بی حسی یا ضعف در پاهای خود دارید، همیشه باید به پزشک مراجعه کنید.

 

 

مطالعه کنید: روش‌های جراحی بسته دیسک کمر، 3 روش اصلی

 

 

مسکن درد برای درمان کمر درد

اگر به تسکین درد نیاز دارید، از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) بدون نسخه مانند ایبوپروفن استفاده کنید. پاراستامول به تنهایی برای کمردرد مفید نیست. ممکن است متوجه شوید که اگر قبل از انجام هر تمرینی از مسکن استفاده کنید، به شما کمک می کند تا فعال باشید. شما باید فقط برای مدت کوتاهی از NSAID استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که از راهنمایی های مندرج در بروشور اطلاعات بیمار پیروی می کنید.

همچنین می‌توانید برای تسکین درد، از درمان‌های گرما یا سرما روی کمر خود استفاده کنید. اگر این کار را می کنید مطمئن شوید که از پوست خود به درستی محافظت می کنید.

 

تفکر مثبت در درمان کمر درد

بهبودی از کمردرد به شدت با احساس عاطفی شما و نحوه کنار آمدن با درد مرتبط است. برخی از عوامل احساسی می توانند خطر مزمن شدن کمردرد (طولانی مدت) را افزایش دهند. این شامل:

نگران باشید که فعالیت بدنی و درد به شما آسیب می رساند
داشتن مشکلات عاطفی، مانند احساس افسردگی، اضطراب یا استرس
عدم حمایت اجتماعی از طرف خانواده و دوستان
احساس بی انگیزگی برای امتحان کردن درمان های درد شما
داشتن کمردرد می تواند ناامید کننده باشد، اما تلاش برای مثبت ماندن در نحوه مدیریت آن می تواند به بهبود سریعتر شما کمک کند. سعی کنید تا آنجا که ممکن است با روال عادی و فعالیت های اجتماعی خود هماهنگ باشید. بیرون رفتن و گذراندن وقت با دوستان یا انجام یک فعالیت واقعا می تواند کمک کننده باشد.

استرس می تواند کمردرد را بدتر کند. اگر این یک عامل برای شماست، به این فکر کنید که برای مدیریت استرس خود چه کاری می توانید انجام دهید. مطمئن شوید که خواب کافی دارید، زیرا این نیز می تواند تفاوت ایجاد کند.

 

گزینه های درمانی برای کمردرد

اگر برای کمردرد به فیزیوتراپیست یا پزشک عمومی مراجعه می‌کنید، احتمالاً شما را تشویق می‌کنند که ابتدا اقدامات خودیاری را که در بالا ذکر شد، امتحان کنید. آنها همچنین می توانند به شما در مورد تمریناتی که می توانید برای کمک به کمر خود انجام دهید، راهنمایی کنند یا ممکن است شما را به یک برنامه ورزشی گروهی ارجاع دهند. اما اگر درد شما بهبود نیافت، ممکن است آنها بتوانند گزینه های دیگری را که می توانید امتحان کنید توصیه کنند. همچنین در صورت لزوم می توانند شما را به متخصص ارجاع دهند.

 

 

مطالعه کنید: حرکات کششی برای کمر درد و 7 حرکت تاثیرگذار

 

 

داروهای درمان کمر درد

اگر NSAID های بدون نسخه کمکی نکردند، پزشک عمومی ممکن است داروهای مختلفی را برای تسکین درد به شما پیشنهاد دهد. اینها ممکن است شامل دارویی به نام کدئین، به تنهایی یا همراه با پاراستامول باشد. معمولاً باید این دارو را برای مدت بسیار کوتاهی مصرف کنید، زیرا ممکن است به آن وابسته شوید. پزشک عمومی شما همچنین ممکن است یک دوره کوتاه آرام بخش عضلانی را به شما پیشنهاد دهد.

گاهی اوقات، پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی را برای کمردرد به شما پیشنهاد دهد، زیرا می‌توانند به عنوان مسکن برای این نوع درد عمل کنند. آنها همچنین می توانند به بهبود خواب کمک کنند، که می تواند به کاهش درد شما کمک کند. اگر پزشک عمومی به شما داروهای ضد افسردگی پیشنهاد دهد، با شما در مورد اینکه چگونه این داروها می توانند به شما کمک کنند صحبت خواهد کرد.

همیشه اطلاعات بیمار همراه با دارو را با دقت بخوانید. اگر در مورد داروهای خود یا نحوه مصرف آنها سؤالی دارید، از داروساز خود بپرسید.

درمان کمر درد به صورت فیزیوتراپی

پزشک عمومی شما ممکن است شما را برای فیزیوتراپی برای کمردرد ارجاع دهد، یا ممکن است بتوانید خودتان مراجعه کنید (به بخش زمان درخواست کمک در بالا مراجعه کنید). یک فیزیوتراپیست می تواند به روش های زیادی در مورد کمردرد کمک کند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

توصیه در مورد تمرینات کمر برای بهبود حرکت، قدرت عضلانی، وضعیت و انعطاف پذیری شما
کمک به مدیریت درد، استفاده از روش های درمانی مختلف مانند یخ، گرما و اولتراسوند
ارائه درمان دستی (دستی)، مانند ماساژ یا دستکاری ستون فقرات
همچنین ممکن است بخواهید گزینه های دیگری مانند درمان کایروپراکتیک یا استئوپاتی برای کمردرد را امتحان کنید. این درمان‌ها معمولاً در NHS در دسترس نیستند. حتماً قبل از هر چیز جدیدی تحقیق کنید و یک پزشک ثبت نام شده پیدا کنید.

 

روان درمانی کمر درد

زمانی که برای مدت طولانی کمردرد دارید، مثبت ماندن دشوار است. اما مثبت ماندن و همچنین فعال ماندن می تواند به بهبودی شما کمک کند و از طولانی مدت شدن کمردرد جلوگیری کند.

اگر احساسات منفی مانع بهبودی شما می شود، ممکن است از حمایت روانی برای کمردرد بهره مند شوید. پزشک شما ممکن است یک درمان گفتاری به نام درمان شناختی رفتاری (CBT) را در کنار ورزش پیشنهاد دهد. این می تواند به شما در درک و تغییر نحوه واکنش و مقابله با درد کمک کند. همچنین ممکن است تکنیک های تمدد اعصاب مانند تمرینات تنفسی برای شما مفید باشد.

 

تزریق و سایر روش های درمانی کمر درد

اگر سیاتیک شدید دارید، پزشک ممکن است تزریق اپیدورال را پیشنهاد کند. تزریق اپیدورال حاوی یک بی حس کننده موضعی و استروئید برای تسکین درد و کاهش التهاب است. آنها فقط برای سیاتیک و نه برای کمردرد غیر اختصاصی توصیه می شوند. ( کلینیک فوق تخصصی درد مهرگان یکی از تخصصی ترین مراکز درمانم غیر جراحی کمر درد در ایران است )

اگر کمر درد شما مزمن (طولانی مدت) است و سایر درمان ها کمکی نکرده است، پزشک ممکن است روشی به نام عصب کشی با فرکانس رادیویی را پیشنهاد کند. فقط برای انواع خاصی از کمردرد مناسب است. پزشک شما را به یک متخصص ارجاع می دهد تا ارزیابی کند که آیا به شما کمک می کند یا خیر.

 

عمل جراحی برای درمان کمر درد

جراحی کمر به ندرت برای افرادی که کمردرد دارند مناسب است. جراح شما معمولا آن را فقط برای انواع خاصی از کمردرد توصیه می کند و اگر هیچ درمان دیگری کمکی نکرده باشد. مانند هر روش دیگری، جراحی کمر نیز خطراتی دارد. پزشک شما توضیح خواهد داد که چگونه این موارد برای شما اعمال می شود.

 

مطالعه کنید: قرص کمر درد و 25 داروی روتین برای درمان موثر کمر درد

 

پیشگیری از کمردرد

مراقبت از کمر می تواند به کاهش خطر ابتلا به کمردرد کمک کند. می تواند به انجام موارد زیر کمک کند.

به اندازه کافی ورزش کنید. فعال ماندن با ورزش منظم می تواند به جلوگیری از عود کمردرد یا کاهش خطر ابتلا به آن در وهله اول کمک کند.
در بلند کردن و حمل وسایل سنگین مراقب باشید. بیش از آنچه می توانید بلند نکنید یا حمل نکنید و مطمئن شوید که از تکنیک درست استفاده می کنید. این به این معنی است که هنگام بلند کردن، به جای خم شدن از پشت، کمی کمر، زانوها و باسن خود را خم کنید.
وضعیت بدنی خوبی داشته باشید. اگر پشت میز کار می کنید، مطمئن شوید که صندلی، میز و صفحه کامپیوتر شما به درستی تنظیم شده است. کارفرمای شما باید بتواند ایستگاه کاری شما را ارزیابی کند.
به طور منظم حرکت کنید – برای مدت طولانی در یک وضعیت ننشینید.

یک نظر اضافه کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.