روش‌های جراحی بسته دیسک کمر، 3 روش اصلی

روش‌های جراحی بسته دیسک کمر کدام‌اند‌؟

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی:

از این روش ها برای ترمیم شکستگی های فشاری مهره های ناشی از پوکی استخوان استفاده می شود. هر دو روش شامل تزریق سیمان استخوانی چسب مانند است که استخوان را سفت و محکم می کند.

جراحی بسته دیسک کمر

Lumbar Intervertebral Disc Herniation

فورامینوتومی:

در این روش، جراح سوراخ استخوانی را که در آن ریشه عصبی از کانال نخاعی خارج می‌شود، بزرگ می‌کند تا از فشار بر روی عصب دیسک‌ها یا مفاصل ضخیم شده با افزایش سن جلوگیری کند.

نوکلئوپلاستی:

که به آن رفع فشار دیسک پلاسما نیز می گویند. این جراحی لیزری از انرژی فرکانس رادیویی برای درمان افراد مبتلا به کمردرد مرتبط با فتق خفیف دیسک استفاده می کند. جراح یک سوزن را وارد دیسک می کند. سپس یک دستگاه لیزر پلاسما به سوزن وارد می شود و نوک آن گرم می شود و میدانی ایجاد می کند که بافت را در دیسک تبخیر می کند و اندازه آن را کاهش می‌دهد و فشار روی اعصاب را کاهش می دهد.

بیشتر مطالعه فرمایید: درمان غیر جراحی کمر درد و 9 روش موثر

چه زمانی باید به جراحی دیسک کمر فکر کنم؟

فتق یا پارگی دیسک، که در آن یک یا چند دیسک که از استخوان‌های ستون فقرات محافظت می‌کند آسیب دیده باشد.

تنگی نخاع، باریک شدن ستون فقرات که به نخاع و اعصاب فشار وارد می کند.

اسپوندیلولیستزیس، که در آن یک یا چند استخوان در ستون فقرات از جای خود خارج می شوند.

شکستگی های مهره ای ناشی از آسیب به استخوان های ستون فقرات یا پوکی استخوان

بیماری دژنراتیو دیسک یا آسیب دیسک های ستون فقرات با افزایش سن.

در موارد نادر، کمردرد ناشی از تومور، عفونت یا مشکل ریشه عصبی به نام سندرم دم اسبی است.

خطرات جراحی دیسک کمر چیست؟

جراحی کمر می تواند خطرات بیشتری را نسبت به سایر انواع جراحی به همراه داشته باشد زیرا در نزدیکی سیستم عصبی انجام می شود. جدی ترین این خطرات شامل فلج و عفونت است.

حتی با یک جراحی موفقیت آمیز، زمان بهبودی می تواند طولانی باشد. بسته به نوع جراحی و وضعیت شما قبل از جراحی، بهبودی ممکن است ماه ها طول بکشد. و ممکن است مقداری انعطاف پذیری را برای همیشه از دست بدهید.

چگونه درد را در دوران نقاهت مدیریت کنم؟

جراحی کمر می تواند باعث درد پس از عمل شود. در روزها و هفته های بعد از جراحی باید تعدادی گزینه برای تسکین درد در نظر بگیرید. این گزینه‌ها باید با یک پزشک متخصص درد در میان گذاشته شود که می‌تواند مزایا و معایب هر گزینه یا ترکیبی از گزینه‌ها، از جمله اثربخشی، عوارض جانبی احتمالی، احتمال اعتیاد و تأثیر بر روند بهبودی را توضیح دهد.

برخی از عواملی که باید در نظر گرفته شوند:

بسیاری از گزینه های شما شامل داروهایی مانند مواد افیونی، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، کورتیکواستروئیدها و بی حس کننده های موضعی است. گاهی اوقات بیش از یک دارو مصرف می شود. این درمان چندوجهی می تواند کنترل درد را بهبود بخشد و در عین حال مصرف مواد افیونی را محدود کند.

بیشتر مطالعه فرمایید: دکتر کمر درد و 3 توصیه مهم درمانی

مراقبت پس از جراحی بسته دیسک کمر

برای جلوگیری از اعتیاد و مدیریت عوارض جانبی، که برخی از آنها می تواند تهدید کننده زندگی باشد، باید با احتیاط از مواد افیونی استفاده کرد.

روش‌های جایگزین یا مکمل تسکین درد که شامل دارو نیستند:

متخصصان بیهوشی که در مدیریت درد تخصص دارند، می توانند قبل و بعد از جراحی با شما همکاری کنند تا برنامه ای متناسب با شرایط، سابقه شخصی و ترجیحات شما ایجاد کنند. آنها پس از جراحی با شما مشورت خواهند کرد تا مشخص کنند چه چیزی موثر است و چه چیزی موثر نیست، و درمان مدیریت درد شما را بر اساس سطح دردی که تجربه می کنید تنظیم می کنند.