کمر درد نشانه سرطان، 2 نوع تومور ستون فقرات

برای افرادی که کمردرد شدید دارند، طبیعی است که به این فکر کنند که آیا کمر درد نشانه سرطان می‌باشد یا خیر. در حالی که بیشتر کمردردها با سرطان یا تومورها ارتباطی ندارند، اما بررسی آن مهم است. این مقاله توضیح می دهد که چه زمانی کمردرد ممکن است مربوط به تومور ستون فقرات باشد؟ چگونه می توان تشخیص دقیق داد؟ و چه مواردی را برای گزینه های درمانی در نظر گرفت؟

تومور ستون فقرات، کمر درد نشانه سرطان

?Is My Lower Back Pain Cancer

تومور نخاعی رشد غیر طبیعی سلول ها در ستون فقرات است. این تومورها ممکن است سرطانی (بدخیم) یا غیر سرطانی (خوش خیم) باشند. تومور سرطانی از سلول‌های غیرطبیعی تشکیل شده است که به تقسیم غیرقابل کنترل ادامه می‌دهند و پتانسیل انتشار از طریق خون یا سیستم لنفاوی را دارند.

تومور ستون فقرات

2 نوع تومور ستون فقرات وجود دارد:

تومورهای اولیه:

تومور های اولیه از ستون فقرات منشا می گیرند. بیشتر تومورهای اولیه غیر سرطانی هستند ولی برخی از آن ها سرطانی هستند.

تومورهای ثانویه:

تومور های ثانویه که تومورهای متاستاتیک نامیده می شوند، از قسمت دیگری از بدن به ستون فقرات گسترش یافته اند. تومورهای متاستاتیک سرطانی هستند. حدود 90 درصد از تومورهای ستون فقرات تشخیص داده شده متاستاتیک هستند.

تشخیص متاستازهای نخاعی با معاینه فیزیکی آغاز می شود. اسکن هایی مانند توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) اغلب برای تشخیص متاستازها انجام می شود.

شایع ترین سرطان هایی که به ستون فقرات متاستاز می کنند:

ریه، سینه، پروستات، کلیه و روده بزرگ.

بیوپسی اغلب برای تشخیص نوع تومور انجام می شود.

تومورهای نخاعی را می‌توان بر اساس اینکه آیا خارج از نخاع (اکسترادورال)، داخل پوشش محافظ نخاع (داخل دورال-اکسترامدولاری)، یا درون خود نخاع (اینترامدولاری) قرار دارند، طبقه‌بندی کرد.

درد سرطان ستون فقرات چگونه ممکن است احساس شود؟

هنگامی که کمردرد در اثر تومور سرطانی ایجاد می شود ، به طور معمول:

به تدریج شروع می شود و با گذشت زمان بدتر می شود

با استراحت بهبود نمی یابد و ممکن است در شب شدت یابد

به عنوان یک درد تیز یا شوک مانند در قسمت فوقانی یا پایین، که ممکن است به پاها، قفسه سینه یا جاهای دیگر بدن نیز برود، شعله‌ور می‌شود.

بیشتر مطالعه فرمایید: کمر درد خطرناک و 7 علت اصلی آن

سایر علائم و نشانه هایی که به طور بالقوه می تواند نشان دهنده منشا کمردرد ناشی از سرطان باشد عبارتند از:

کاهش وزن برنامه ریزی نشده، حالت تهوع، تب، لرز یا سایر علائم نگران کننده.

چگونه سرطان ممکن است باعث کمردرد شود؟

تومورهای ستون فقرات یا تومورهای متاستاز یافته در ستون فقرات ممکن است باعث کمردرد شوند:

ضعیف شدن استخوان در نتیجه گسترش سلول های سرطانی

شکستگی راحت مهره ها

فشرده سازی نخاع و یا ریشه های عصبی نخاعی

عوامل دیگری مانند بی ثباتی ستون فقرات ممکن است در ایجاد تومورهای ستون فقرات که باعث کمردرد می شوند، دخیل باشند.

سیر یک تومور سرطانی در ستون فقرات

احتمال بروز سرطان با افزایش سن بیشتر است. افرادی که بیش از 50 سال سن دارند یا قبلا سرطان داشته‌اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به تومورهای سرطانی هستند.

سرعت رشد تومور سرطانی در ستون فقرات بسته به نوع آن متفاوت است. یک تومور ممکن است نسبتاً کوچک باشد و در ستون فقرات موجود باشد، یا می تواند از طریق خون یا لنف (مایعی که در بدن حرکت می کند) از ناحیه دیگری از بدن به ستون فقرات متاستاز کند.

گزینه های درمانی سرطان

شیمی درمانی، درمان تومور ستون فقرات

درمان تومور ستون فقرات ممکن است شامل پرتودرمانی، شیمی درمانی، ایمونوتراپی و یا برداشتن تومور با جراحی باشد. در مواردی که بیمار بعید است که بتواند عمل جراحی را تحمل کند و یا سرطان پیشرفته ای داشته باشد، ممکن است مراقبت تسکینی برای کاهش درد، به جای از بین بردن تومور ارائه شود.

بیشتر مطالعه فرمایید: مسکن فوری کمر درد و 6 نکته کاربردی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

هنگامی که کمردرد غیرقابل توضیح برای چند هفته با وجود استراحت و یا مراقبت از خود ادامه می یابد، توصیه می شود برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنید. کمردرد شدید که با فعالیت‌های روزانه تداخل داشته باشد یا هر کمردردی که با علائمی مانند تهوع یا کاهش وزن همراه باشد، نیاز به ارزیابی فوری پزشکی دارد. برای افرادی که در حال حاضر یا قبلاً سرطان داشته‌اند، هر گونه کمردرد جدید باید فوراً توسط پزشک ارزیابی شود.